The Age of the Customer

with No Comments

Jag var på Salesforce konferensdag Essentials igår. Där pratade dels Salesforce själva, men bland andra även Hélène Barnekow, Sverigechef Telia, och Kai Mäkelä , CEO och grundare Fluido som är en del av Salesforce ekosystem.

“The Age of the Customer” – Har det inte alltid varit det?

Salesforce körde hårt med sitt mantra ”The Age of the Customer” och att världens förändras med Mobile, Cloud, Social mm. Ungefär samma begrepp som återkommer i de flesta presentationerna kring digitaliseringen och starkt influerad av Gartners fyra begrepp Mobile, Social, Cloud och Information (The Nexus of Forces). Man kan ju fundera på om det verkligen har blivit kundens era eller det helt enkelt är så att det börjar bli möjligt att närma sig det analoga/fysiska kundfokus som företag har haft tidigare, exempelvis via möten och återkommande möten i butiker, affärsmöten och nätverkande?

Om man har något som man tror någon annan har nytta av, har inte företag inte alltid försökt ha kundfokus och hitta argument och erbjudanden som lockar och utgår från kunden? Det är klart att det ibland har gått fel och man har sålt på argument som inte fungerar eller är väldigt inifrån -> ut, men sånt händer.

Kundfokus i den digitala världen

Kan det vara så att vi nu har en digital värld där människor befinner sig och förväntar sig samma personliga bemötande som i den fysiska världen? Jo visst är det så och det försöker Salesforce råda bot på med sina program och lösningar. Detta kommer fungera till viss del och det finns väldigt eleganta lösningar för hur man kan samla, analysera och nyttja information om kunder och presumtiva kunder. Men att kalla detta ”The Age of the Customer” känns inte helt rätt och inte heller att ha Telia som exempel för kundfokus..

Telia är säkert en storkund till Salesforce och jag tror att de kan tjäna som exempel på en verksamhet som håller på att ställa om. Men för oss företag som är lite mindre och måste vara väldigt duktiga på att förstå våra kunder och leverera så kan jag inte säga att jag blir imponerad av att Telia pratar om sin kundfokusering. Det jag däremot blir imponerad av är hur Salesforce lyckats med att utveckla produkter och tjänster som fler och fler vill använda. Så jag kommer spana vidare på Salesforce och säkert föreslå dem som en tänkbar kandidat för vårt eget arbete där vi jobbar på att ha kunden och uppdraget i centrum och ha IT-stöd som hjälper oss i både den fysiska världen och den digitala.

SalesforceEssentials

Follow Fredrik Stenman:

Fredrik Stenman is CEO at Nethouse in Örebro.

Latest posts from

Leave a Reply