Unity – Unite Berlin 2018 – Dag 2

with No Comments


Andra dagen på Unite! Nu har vi vant oss vid hur det fungerar med sessioner och breakouts, att man behöver vara på plats 30 minuter innan (!) för att slippa stå i korridoren, var kaffet finns och var allt swag är. Standard konferens-kunskap :)

Unity visade ECS (Entity Component System) och C# Job System. De visade också deras nya “Burst” compiler som kompilerar C# till högoptimerad nativ kod. I grund och botten handlar det om att separera data och funktion (komponent och system) och på så sätt även kunna göra en hel del smarta optimeringar. Ex. kan systemen köras helt paralellt. Verkar vara ett väldigt trevligt sätt att bygga funktionalitet på.

A/B testing – Unity visade nya funktioner för att utföra A/B testing. Det innebär att man tillhandahåller två “versioner” av sin applikation och med regler bestämmer vilken användare som får vilken version. Deras system tillåter att man definierar Remote Settings, alltså inställningar som applikationen laddar ner från en server vid start. M.ha. detta kan man konfigurera om applikationen on-the-fly utan att behöva be användaren ladda ner en ny version.

De visade även LiveTune – Ett sätt att sätta upp regler för att skala kvalitetsinställningar upp och ner beroende på enhetens prestanda. Verkar trevligt, vi skrev en egen sån i ett projekt, men denna verkar mer feature-complete.

Nu väntar Unite Party, med VR DJ (!) – blir spännande att se vad det är :D

Follow Erik Sandberg:

Latest posts from

Leave a Reply