Unity – Unite Berlin 2018

with No Comments

Första dagen på Unite (igår)! Efter en lång kö till registreringen…

PiXYZ visade sin produkt för att importera CAD-modeller i Unity. Verktyget har stöd för att automatiskt skapa LOD (level of detail) nivåer och kan även scaffolda material utifrån källdatat. Verkar vara ett trevligt middleware om man får CAD-data av kunden.

Unity visade en showreel över den nya renderingsvägen för högupplöst innehåll: “High Definition Render Pipeline” eller HDRP. Inget vi direkt kommer ha nytta av, eftersom vi primärt bygger applikationer för mobila enheter/hololens och lågpresterande maskiner, men bra att veta hur dom delar upp dom olika renderingsvägarna och vad som ingår i vilken.


Vi passade även på att prata med Microsoft om Hololens, specifikt om de har/kommer med något stöd för Holoportation i Mixed Reality Toolkit. Det verkar inte vara planerat för tillfället, men han föreslog att vi skulle labba med att mesha data från Kinect istället. Det var så dom byggde prototyperna för Holoportation och troligtvis kan det ge tillräckligt bra resultat. Spännande!

Vi stötte även på JetBrains som demade hur mycket bättre Unity-utveckling är med Rider istället för Visual Studio. Många bra funktioner, som ex. att den anropar Unity i bakgrunden för att automatiskt bygga projektet så fort du sparar. Ett störade element som existerar i VS, där du måste ALT-TAB:ba ibland till Unity för att se om det bygger (och under tiden kan man då inte göra något). Andra bra grejer så som scaffolding av dolda callback-funktioner (OnUpdate, Start, OnCollision etc.). I VS behöver man alltid en trip till dokumentationen för att se hur dom ska implementeras, detta slipper man i Rider.

Kvällen avslutades på Stone Brewing efter en lång taxitur! Vi hade turen att stöta på Sasha – säljare för Stone som gav oss en privat rundtur över hela anläggningen. Han fixa även en fotosession med grundaren av Stone – Greg Koch. Klas var i himlen hela kvällen. :)

Follow Erik Sandberg:

Latest posts from

Leave a Reply